poniedziałek, 31 października 2011

Stres Biurowy - współpracownicy


Dzisiejszy wpis jest skierowany do pracowników biurowych wszelkiej maści ale także dla każdego kto pracuje z innymi ludźmi. Myślę, że w obecnej sytuacji ekonomicznej zjawisko stresu w środowisku pracy jest coraz powszechniejsze. Szefowie cisną abyśmy mieli coraz lepsze efekty, „wyścig szczurów” wzmaga na sile, być może niektórzy z nas czują się zagrożeni utratą pracy lub nieprzychylnym stosunkiem współpracowników... Chcę rozpocząć cykl publikowania porad na temat tego, jak sobie radzić z biurowym stresem. Chętnie podyskutuję z Wami na ten temat. Proszę dawajcie swoje komentarze na końcu. Powiedzcie jakie zagadnienia związane z zarządzaniem stresem w środowisku pracy Was interesują.

Oczywiście na stres w biurze może wpływać wiele czynników. Znamy wiele anegdot na temat zrzędliwych szefów, nierozumiejących sytuacji swoich pracowników, stawiających wymagania ponad nasze możliwości. Każdy z nas pewnie także spotkał się z nieprzychylnymi współpracownikami, zjawiskiem plotkowania na temat kolegów i koleżanek z pracy lub być może nawet ze zjawiskiem podkładania komuś przysłowiowej świni. Jak wspomniałem na początku wielu z nas czuje się także zagrożonych możliwą utratą pracy, jeśli tylko nie staniemy na wysokości zadania lub nie będziemy hiperaktywni i super proaktywni, zgodnie z oczekiwaniem zarządu firmy. Jak sobie radzić z taką ilością stresu? Jak nie pozwolić na to aby nieprzychylna atmosfera w pracy wpływała negatywnie na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne, oraz na przyszłe efekty naszej pracy?

Dzisiaj chcę się skupić na niesnaskach między pracownikami.

OKAZJONALNA NIEPRZYCHYLNOŚĆ ze strony współpracowników



Jeśli nagle ni z tego ni z owego ktoś z kim utrzymywałeś dobrą relację zaczyna się boczyć na Ciebie, odmawia pomocy, rzuca piorunami z oczu, jest nieprzyjemny i wrogo nastawiony zastanów się nad poniższymi radami:

  1. Słuchaj uważnie wypowiedzi takiej osoby, powól jej na wygadanie się. Być może uraziłeś ją czymś, zbyłeś w momencie kiedy potrzebowała Twojego wsparcia lub zwykłego wysłuchania. Zadawaj pytania, bądź wnikliwy, daj odczuć tej osobie, że zależy Ci na jej opinii, że słuchasz z uwagą.

  1. Zastanów się czy „boczenie się” Twojego współpracownika nie jest przypadkiem uzasadnione. Jeśli okaże się, że tak, podpytaj się jego (jej) czy nie zgodzi się na Twoją pomoc w rozwiązaniu problemu. Wskazane jest abyś udzielił prostej rady. W skomplikowanych sprawach poradź mu/jej kontakt z działem HR (kadr).

  1. Czasami Twoja koleżanka (Twój kolega) z pracy chce po prostu się wyżalić, wygadać. Zamień się wówczas w słuch i pozwól jej (mu) na wylanie swoich żalów przed sobą. Musisz jedynie pamiętać aby nie pozwolić sobie na całkowite zdominowanie Twojej osoby i poddanie się negatywnemu nastrojowi swojego rozmówcy. Musisz pamiętać, że  stała ekspozycja na problemy innych może grozić utratą Twojej energii i zaangażowania w swoje własne obowiązki. W takiej sytuacji zakomunikuj stanowczo, lecz przyjaźnie, że musisz teraz czymś się zająć i dokończycie swoją rozmowę później.

  1. Jeśli natomiast po wysłuchaniu racji swojego współpracownika dojdziesz do wniosku, że jego (jej) oskarżenia lub obawy są nieuzasadnione, miej odwagę aby jasno wypowiedzieć swoje zdanie na ten temat. Powiedz co myślisz zapewniając jednocześnie, że interesuje Cię jego (jej) zdanie, ale zwyczajnie masz inną opinię w tym temacie. Nie pozwól na tłumienie w sobie swojej niezgody na postępowanie innych.

CHRONICZNIE NIEPRZYCHYLNY WSPÓŁPRACOWNIK



Jeśli nieprzyjazna atmosfera utrzymuje się dłużej pamiętaj o poniższych radach.

  1. Z takimi osobami spędzaj tak mało czasu jak to jest tylko możliwe.

  1. Każda osoba z takim nastawieniem ma swoją historię, wytłumaczenie. Najczęściej obarczają one innych odpowiedzialnością za swoją sytuację. Rzadko kiedy są skłonne do wzięcia swojego życia we własne ręce i poprowadzenia go w kierunku wybranego celu. Wysłuchując takich osób, służąc im za powiernika, czy znosząc biernie ich ciosy zaczniesz wzmacniać ich przywiązanie do swojej bieżącej sytuacji. Tak, ludzie nie tylko przywiązują się do tego co obiektywnie pozytywne, niektórzy lubią przywdziewać szatę „wiecznej ofiary”. Negatywne nastawienie jest wyborem.

  1. Jeśli Twoja rola w firmie zmusza Cię do pracy z takimi osobami pamiętaj o ustanawianiu limitu w kontakcie, nakładania ograniczeń na waszą relację. Powtarzaj takiej osobie, że wolisz postrzegać swoją sytuację w pracy w pozytywnych kategoriach.

  1. Zasugeruj swojemu współpracownikowi aby zgłosił się do działu HR (kadr) i tam szukał rozwiązania swoich problemów.

  1. Jeśli to nie pomoże, porozmawiaj ze swoimi przełożonymi lub zasięgnij samemu wsparcia w dziale HR (kadr). Powiedz, że sytuacja Cię przerasta, że już próbowałeś wielu metod i wszystkie zawiodły. Twoi przełożeni lub specjaliści z HR mają zazwyczaj szerszą perspektywę i sami także doświadczyli z pewnoscią niejednej podobnej sytuacji. Chętnie wspomogą Cię swoją radą. Ponadto w większości firm zachowanie Twojego współpracownika może być w świetle obowiązujących praw potraktowane jako mobbing – miej świadomość, że przepisy mogą stać za Tobą.

Musisz pamiętać, że relacji ze swoimi współpracownikami nie buduje się w tydzień ale miesiącami lub latami. Nieprzyjemne sytuacje mogą się zdarzać od czasu do czasu. Staraj się korzystać z powyższych rad, bądź otwarty, nie zakładaj z góry, że wiesz wszystko o wszystkich. Z drugiej strony pamiętaj o swoim komforcie psychicznym i staraj się nie pozwalać sobie na „wchodzenie innym na głowę”. Bądź asertywny i zdecydowany. Przyjazny ale stanowczy.

Jakie jest Twoje doświadczenie w tym temacie? Jak sobie radzisz w podobnych sytuacjach? Podziel się swoimi historiami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz