środa, 25 maja 2011

Dlaczego powinienem być zorganizowany?

Źródło: Custom Living Solutions


Co zrobić aby uniknąć takiego zamętu, jak na powyższym obrazku?
Jeśli chcesz wiedzieć, przeczytaj poniższą historię z mojego życia.


Wiele razy w życiu zadawałem sobie następujące pytanie:

Dlaczego powinienem być zorganizowany?


Często pozostawało ono bez odpowiedzi. Nie znajdywałem wystarczająco mocnych stron zmuszania siebie do zmiany mojego stylu życia, aby osiągnąć owo zorganizowanie. Zawsze kojarzyło mi się to z udręką, napięciem, sztucznością. Jak to ja, wolny ptak, ubóstwiający „twórczy nieład” miałbym mieć wszystko poukładane, opanowane i kontrolowane? Niemożliwe! To nie dla mnie! Nie chcę tak i już!
Tak sobie mówiłem... wiele razy. Wszystko zmieniło się kiedy zacząłem zdawać sobie  

sprawę, że natłok zadań i zobowiązań w moim codziennym życiu zaczyna mnie przerastać. Nie miałem czasu na nic, terminy mnie goniły jeden za drugim, żądania innych, którym byłem „coś” winien krążyły za mną niczym czarne chmury w czasie jesiennej zawieruchy. Tym „coś” były najczęściej moje własne zobowiązania składane bezmyślnie i nieodpowiedzialnie, bez świadomości przyszłych konsekwencji. Obiecywałem, że w czymś pomogę, a potem nie znajdywałem na to czasu. Brakowało mi go ze względu na mój brak odpowiedzialności i przewidywalności. Często też sobie odpuszczałem, pobłażałem i rezygnowałem z ważnych działań w imię własnej wygody, spokoju czy abstrakcyjnej wolności. Nie chciałem się zmieniać, gdyż nie widziałem w „byciu zorganizowanym” żadnej korzyści, nie miało to dla mnie wartości. Po co się wysilać, jeśli planowany wynik naszych działań nie jest tym, czego oczekujemy? (tak myślałem). Z faktem bycia zorganizowaną osobą łączyłem jedynie negatywne skojarzenia, nie wpisujące się nijak w moją wizję samego siebie. Na tych negatywnych odniesieniach nie mogłem zbudować prawdziwej motywacji.

Jednak w pewnym momencie „samo życie” przycisnęło mnie do muru. Zrobiłem pierwszy krok i zacząłem interesować się zagadnieniem organizacji czasu, przestrzeni, zarządzania czasem i metodami opanowywania życiowego chaosu. Od tamtego czasu przeczytałem już kilkadziesiąt książek i publikacji na ten temat, uczestniczyłem w szkoleniach, które nauczyły mnie jak stać się zorganizowaną osobą, ale w tamtym kluczowym momencie brakowało mi wiedzy, która dźwignęłaby mnie w górę, dała kopa do działania, napełniła motywacją do poszukiwania ścieżki prowadzącej do zmiany. Wtedy pozostały mi tylko twarde realia życia, ciężkie doświadczenia, które zmusiły mnie niejako do szukania rozwiązania.

Chcę się dzisiaj podzielić z Tobą wiedzą, której mi wówczas brakowało. Informacjami, dzięki którym będziesz mógł (mogła) podjąć odpowiedzialną, wyważoną i mocno obiektywną decyzję odnośnie tego czy warto być osobą zorganizowaną. Po przeczytaniu tego wpisu zadaj sobie pytanie:

Czy chcę doświadczyć tych wszystkich korzyści w moim życiu?

Co osiągnę będąc zorganizowaną osobą?:

1. Będę mieć więcej czasu.

Będąc zorganizowaną osobą i posiadając swój własny system zarządzania będę pewny (pewna), że mam wszystko pod ręką, na swoim miejscu, w każdym momencie. Przykładowo skuteczny system zajmowania się rachunkami i wszelkimi dokumentami wyeliminuje potrzebę wracania do starych spraw i nieustannego przeglądania „papierków” lub poświęcania godzin na przeczysywanie szafek w poszukiwaniu pojedynczego zalanego kawą, wyblakłego i pogniecionego rachunku na zakup jakiegoś przedmiotu, który będę chciał(a) reklamować.

2. Będę mieć więcej pieniędzy

Jedną z największych korzyści jaką będę mieć jest oszczędność finansowa. Dzięki temu, że będę zorganizowaną osobą już nigdy więcej nie będę niepotrzebnie kupować tej samej rzeczy tylko dlatego, że nie mogłem (mogłam) znaleźć pierwotnie zakupionego egzemplarza. Nigdy też nie będę musiał(a) już wydawać pieniędzy na zakup tego samego przedmiotu tylko dlatego, że ten pierwotnie zakupiony uległ zniszczeniu z powodu niewłaściwego przechowywania lub obchodzenia się z nim.

Nigdy już nie będę opóźniać się z płatnościami i tym samym nie będę musiał(a) płacić karnych odsetek. Jako zorganizowana osoba będę mieć wszystko zaplanowane i będę pamiętać o terminach płatności.

Zorganizowanie finansowe oznacza także, że mam kontrolę nad swoim budżetem i tym samym swoimi wydatkami. Nie muszę już się zadłużać, gdyż wszystkie większe wydatki planuję z góry.

3. Będę mieć więcej energii

Jako osoba zorganizowana będę mieć więcej czasu, a tym samym więcej energii. Nie będę w nieustannym pośpiechu, goniąc termin za terminem lub biegnąc „z wywieszonym językiem” na umówione spotkania. Będę mieć zasłużone poczucie spełnienia, będę mógł (mogła) poświęcać więcej czasu na odpoczynek i będę mieć o wiele więcej energii niż teraz – a do tego wszystkiego wysoki poziom energii nie będzie mnie opuszczać przez cały dzień.

4. Powiększę swój mentalny potencjał

Wprowadzę w swoim życiu zwyczaje związane z wykonywaniem danych czynności. Naturą nawyku jest to, że powtarzamy dany wzorzec raz za razem, tak że w pewnym momencie zaczynamy wykonywać daną czynność machinalnie bez myślenia o niej.

Osiągnięcie takiej wprawy wiąże się z osiągnięciem perfekcji w byciu zorganizowanym (zorganizowaną). Chodzi o to, że zaczynamy korzystać z takiego wzorca działania, w którym większość z nazsych codziennych aktywności odbywa się bez zaangażowania nadmiernej ilości naszej mentalnej energii. Jeśli codziennie po wejściu do klatki w swoim bloku czy po zaparkowaniu samochodu przed domem, w drodze do mieszkania będę brać listy ze skrzynki, po pewnym czasie będę wykonywać tą czynność automatycznie, tak jakbym działał(a) na autopilocie.

Nie będę musiał(a) poświęcać swojej mentalnej energii ani przez chwilę na wykonanie tej czynności. Zasada nawyku może być zastosowana niemalże do każdej czynności w życiu – oczywiście wszystko w granicach rozsądku i w odniesieniu do takich sytuacji, kiedy jest to korzystne.

5. Będę doświadczać więcej dobra

Kolejny powód dla, którego warto być osobą zorganizowaną jest związany z uzasadnioną dawką „egoizmu”. Poświęcanie mniej energii, czasu i pieniędzy na czynności i rzeczy, których nie chcesz w swoim życiu oznacza poświęcanie WIĘCEJ energii, czasu i pieniędzy na czynności i rzeczy, które chcesz aby były w nim obecne. Dzięki temu, że podejmę trud zostania osobą zorganizowaną zacznę zamieniać zobowiązania na odpoczynek i rozrywkę. Zmniejszę ilość czynności, które były dla mnie dotychczas źródłem udręki i przyczyną zmęczenia, i dzięki temu będę mieć więcej zasobów (energetycznych, czasowych i finansowych) na te rzeczy i formy spędzania czasu jakie lubię.

Wraz z lepszym zorganizowaniem chaos, niepewność i frustracja zacznie znikać znacząco z mojego życia. Sam(a) będę mieć bardziej pozytywne nastawienie, bardziej obiecujący wygląd zewnętrzny i o wiele wyższą jakość codziennych doświadczeń.

A przecież największym podarunkiem jaki mogę dać swojej rodzinie, przyjaciołom i wszystkim bliskim jest moja wewnętrzna przemiana, stanie się bardziej szczęśliwą i spokojną osobą.

To są podstawowe korzyści jakie możesz mieć stając się bardziej zorganizowanym (zorganizowaną). Naprawdę warto podjąć ten wysiłek. Gwarantuję Ci, że życie jest o wiele łatwiejsze, gdy korzysta się z owoców takiego wysiłku. :)

Poniżej mam coś SPECJALNEGO i SEKRETNEGO! Nie bój się, można kliknąć...

8 komentarzy:

  1. Zgadzam się w zupełności. Opcje zorganizowania wyrabiam u siebie od kilku lat.Idzie mi coraz lepiej, następstwem są pozytywne nawyki tj. codzienne ćwiczenia, czy organizacja czasu na relaks.
    Pozdrawiam.
    Beata

    OdpowiedzUsuń
  2. Podpisuję się wszystkimi czterema kończynami:)

    OdpowiedzUsuń
  3. @Anonimowy: i właśnie oto chodzi, o te nawyki. cieszę się, że widzisz konkretne korzyści w swoim życiu.

    @Ircia: samymi czterema kończynami czy także małym noskiem? ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Marcinie, bardzo użyteczny artykuł.
    Dodałabym jeszcze, że powinniśmy wykonywać określone zajęcia w określonych miejscach, np. jedzenie przy stole bez oglądania telewizji i czytania.

    Jeśli oglądamy telewizję, nie jedzmy w tym czasie, bo nasza podświadomość zapamięta obie czynności jako normalne. Wtedy za każdym razem, kiedy usiądziemy przez telewizor będziemy odczuwać potrzebę zjedzenia lub chrupania czegoś.

    To samo z pracą. Jeśli ktoś używa laptopa, niech nie bierze go do łóżka.
    Jeśli czytamy książkę, nie róbmy to w łóżku, gdyż normalną reakcją jest zasypianie przy książce.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki wielkie za ten tekst!
    Chyba był mi bardzo potrzebny, bo czuję, że ostatnimi czasy wszystko wymyka mi się spod kontroli, a wewnętrzny i zewnętrzny chaos mocno mnie przerasta.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo mnie to cieszy! :) Utrzymuj kontakt z Akademią Szczęścia, jeszcze nie raz Cię zainspiruje i pomoże.

    OdpowiedzUsuń
  7. Początkowe słowa artykułu dokładnie opisują moją sytuację- skończyłam ostatnio z "artystycznym nieładem" w moim pokoju i panuje w nim względny porządek, ale mimo to nie potrafię znaleźć wystarczających powodów, by zacząć organizować swój czas, robić listy "to do", być może dlatego, iż nie mam zbyt wielu spraw na głowie. Jednak zaczynając pracę nad samą sobą spróbuje wdrążyć także systematyczne planowanie w życie
    Pozdrawiam, Margof

    OdpowiedzUsuń